Wednesday, January 5, 2011

3 Kitaran Hidup Manusia Yang Tak Ada Dalam Buku !

Waktu Usia Muda
Ada Tenaga + Ada Masa .... Tapi Takde Duit

 Waktu Usia Dewasa                                Ada Duit + Ada Tenaga.... Tapi Takde Masa


Waktu Usia Tua
Ada Masa + Ada Duit.... Tapi Takde Tenaga

Macam mana kita nak ada Masa, Tenaga & Duit dalam satu kitaran hidup????

Ketika Usia Muda
Nak ada duit kenalah bekerja. Dah bekerja tu pulak, buat kerja yang halal. Jangan dok syok kejar duit sampai tipu sana sini, kelentong sana sini, jaja program² multilevel yang menguntungkan orang atas semata². Usia muda penuh dengan masa terluang dan tenaga yang amat banyak. Gunakan kedua² peluang yang ada ni untuk menjana sumber kewangan korang. Kalau rasa tak pandai lagi nak kerja, penuhkan ilmu di dada dengan sebaik mungkin dulu. Kalau cari ilmu pun tanak jugak, korang cari je la jodoh yang kaya² pastu kawen ! Habes cerita senang nak dapat duit waktu muda kan. Tapi duit tu bukan kekal selamanya beb !

Ketika Usia Dewasa
Bila dah masuk alam dewasa, banyak komitmen hidup akan korang lalui. Nak bayar duit rumah, duit kereta, anak sekolah, macam² lagi lah. Oleh itu, ketika adanya masa terluang membaca blog aku ni, eloklah kalau korang buat kerja² lain yang ada korang tangguhkan. Orang yang suka buat kerja bertangguh² ni orang yang amat rugi dalam hidup. Sebabnya? Korang yang kerja bertangguh jawab sendiri la ye ape yang korang penah rugi ( peluang / masa / duit ) akibat kerja yang bertangguh. Huhuhuhu :p

Ketika Usia Tua
Dah tua ape pun tak gune kalau takde tenaga dan kudrat. Pesan aku, kita semua beringatlah 5 perkara sebelum datangnya 5 perkara yang satu lagi. Yang dok bace blog ni semua muda² dewasa² belaka, jadi sendiri mau ingatlah sebelum datangnya hari tua korang.

Ingatlah 5 perkara sebelum 5 datangnya 5 perkara:

1. Muda sebelum tua
2. Kaya sebelum miskin
3. Lapang sebelum sempit
4. Sihat sebelum sakit
5. Hidup sebelum mati

About Author:

Konsultan MAA Takaful. Nak sembang takaful boleh whatsapp bila-bila 013-404 4072


Let's Get Connected: Twitter | Facebook | Google Plus

1 comment:

Tak kan baca je ;)
Ce komen skit nak tengok :D