Saturday, May 4, 2019

“Mahalnyaaa Takaful Baby Ni... Baby Je Kot!”

“Mahalnyaaa... baby je kot!”
“Tak kan mahal sangat kak. Baby kan kecik lagi”
Bila saya proposed quotation untuk baby baru lahir atau bawah 2 tahun,ibu-ibu muda ni selalu complain mahal.



Meh sini abg citer pengalaman abg yang dah banyak handle GL untuk baby-baby lain di Malaysia.

Kenapa baby anda MESTI ambil takaful :-

1. Bayi baru lahir immuniti baru nak build. Tak macam kita yang dah besar, sistem immune kita da mantap. Baby kalau tersedut/tersentuh virus/bacteria takde sistem yang nak lawan. Baby akan direct kena. Sangat mudah jatuh sakit.

2. Baby bawah 2 tahun tidak boleh bagi ubat sesuka hati. Semua perlu prescription dari doctor. Ubat boleh jadi racun jika tersalah ubat mahupun dos.

3. Bayi jika demam suhu tinggi lebih 39 degree celcius clinic tak terima. Akan terus suggest ke hospital. Anda nak pergi hospital kerajaan silakan. Tapi perlu patuhi peraturan dan tabah menunggu. 

Jangan mengamuk pada nurse/doc jika attend anak anda lambat. Sewaktu dalam wad pula, jika perlu rawatan emergency baby akan lebih terjaga kerana secara logiknya nisbah doctor kepada pesakit di swasta lebih rendah jika dibandingkan dari kerajaan.

4. Jika bayi tidak diberi rawatan cepat bila suhu terlampau tinggi baby mudah kena sawan/fit (badan kejang, mata ke atas/mulut berbuih/not responsive dll) jika ini berlaku maknanya kuman da serang otak baby anda. Baby mungkin akan hilang upaya seumur hidup. Sanggupkah anda perjudikan kesihatan anak anda??? Ini baru contoh sakit demam. Belum lagi accident case, tersiram air panas terjatuh dan macam-macam lagi la.

5. Bukan semua doctor boleh attend baby. Untuk kes-kes tertentu hanya paediatrician atau doktor pakar kanak-kanak yg boleh rawat. 

Dan jika anda ke swasta, anak anda akan serta merta di rawat oleh doctor ini. Mereka akan rawat dengan kaedah yang lebih mesra bayi (tidak terlalu agresif) dan ubat yg selamat akan di beri.

6. Salur darah baby amat kecil. Doc biasa akan ambil 10-15 minit nak jumpa salur darah time nak ambil sampel atau masuk drip. Doktor pakar kanak-kanak hanya akan ambil 1/2 minit nak jumpa salur darah untuk inject. Anak less struggle dan tak banyak kali kene cucuk.

7. Bab jagaan di hospital, bila anda admit dengan anak anda akan ada nurse yg sentiasa datang tengok anak anda. 

Kekerapan akan bergantung pada kondisi anak. Nurse akan tolong tolong check temperature, bagi ubat, tolong bagi neb, tolong sponging, and at some point akan tolong change diaper dan mandikan anak. 

Bukan kata layanan seperti raja, tapi bila anak anda sakit anda akan rasa benda-benda macam ni sangat membantu anak dan anda sendiri.

8. Jika anda ada anak yang lain. Anak itu tiada masalah untuk duduk sekali dalam bilik si hospital. Anda tak perlu kalut nak cari orang lain untuk jaga anak yag lain.

9. Suami juga boleh tinggal di hospital sekali menemani isteri dan anak. Ada sofa yang boleh change to bed. Selesa untuk tidur. Toilet di dalam bilik. Selesa dan privasi untuk anda sekeluarga.

10. Ketenangan hati. Yang ni memang tak dapat di nilai dengan wang ringgit. Bila anak anda sakit dan anda berjaya memberi fasiliti kesihatan terbaik buat mereka anda akan rasa lega dan amat bersyukur kerana membuat pilihan bijak dengan menyediakan medical card untuk mereka.

Dah-dah, meh wasap abg.
0134044072

About Author:

Konsultan MAA Takaful. Nak sembang takaful boleh whatsapp bila-bila 013-404 4072


Let's Get Connected: Twitter | Facebook | Google Plus

No comments:

Post a Comment

Tak kan baca je ;)
Ce komen skit nak tengok :D