Friday, May 3, 2019

Derita Kerana Letak Minyak Brek Motor Pada Gigi

Inilah kisah benar sakit gigi letak minyak brek motor. Sampai masuk ICU.

Consent untuk health promotion and awareness diambil dan pesakit memberi kebenaran untuk post di media social untuk KESEDARAN semua rakyat Malaysia begitu bahayanya penyakit pergigian yang tidak di rawat dengan betul. 


Begini ceritanya. 

Encik ini sakit gigi dah bertahun, tapi awal tahun ni sakit semakin teruk, jadi letak lah dia minyak brek motor. Kali pertama, sakit tu hilang.

Selepas beberapa minggu berlalu, sakit pulak gigi geraham atas tu, sekali lagi dia letak minyak brek. Tapi tak berkesan, gusi pun bengkak. Mungkin takut kepada doktor gigi, encik ni pergi jumpa doktor perubatan. Doktor bagi ubat tahan sakit dan antibiotik.

Selama seminggu makan ubat, tak berkesan, bengkak semakin membesar, selama 4 hari simpan dan tak tahan, baru encik ni pergi jumpa doktor gigi. Masa itu muka bengkak macam 2 biji kepala dah. Kita panggil facial cellulitis. Dengan segera doktor gigi refer kepada HRPZ II untuk emergency kes encik ni.



Masuk wad hari kedua, bengkak semakin besar, nanah penuh dalam muka. Jadi kita decide untuk cabut gigi dan buat incision and drainage (keluarkan nanah). Banyak nanah keluar weh... Hmmmm.😫😫😫🤮🤮🤮🤮

Dengan malangnya, hari ketiga, nanah yang berlebihan sudah sampai ke sistem saraf dan OTAK. Keadaan encik ni semakin teruk, dengan segera refer pakar pakar department lain, akhirnya pesakit ni di masuk ICU dengan diagnosa septic encephalopathy. Jangkitan yang boleh membawa kematian weh.. Don t play play. . Hmmmm. Stresss sangat team omfs/dental sebab jangkitan kuman encik ni.

Hari yang sama, pesakit ditolak ke dewan bedah untuk keluarkan nanah yg berlebihan. Fuhh, masih banyak lagi keluar..🤢🤢🤮🤮

Selama seminggu di ICU, keadaan encik ni semakin pulih. Ditolak ke ward biasa..



Begitulah ceritanya, saya post di sini untuk kesedaran kawan sekalian, kena buat routine checkup pergigian 6 bulan sekali. Gigi yang rosak perlu rawatan yang betul dibuat oleh doktor gigi yang bertauliah. Sama jugak kes FAKE BRACES dan teeth whitening, gigi palsu, kena buat dengan doktor gigi bertauliah. Kalau tak habis semua gigi anda.

KESEDARAN ITU PENTING. Jangan menyesal apabila terlambat.

About Author:

Konsultan MAA Takaful. Nak sembang takaful boleh whatsapp bila-bila 013-404 4072


Let's Get Connected: Twitter | Facebook | Google Plus

No comments:

Post a Comment

Tak kan baca je ;)
Ce komen skit nak tengok :D