Tuesday, June 7, 2016

Mati Itu Datang Pada Setiap Peringkat Usia

Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Kemudian hanyalah kepada Kami kamu dikembalikan. (QS. Al Ankabut : 57)


Dan Allah yang menciptakan kamu (dari tiada kepada ada); kemudian Ia menyempurnakan tempoh umur kamu; (maka ada di antara kamu yang disegerakan matinya), dan ada pula di antara kamu yang dikembalikannya kepada peringkat umur yang lemah (peringkat tua kebudak-budakan), sehingga menjadilah ia tidak ingat akan sesuatu yang telah diketahuinya; sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Kuasa. (An Nahl : 70)



Dalam kelekaan kita hidup di dunia ini, kita mungkin terlupa yang sebenarnya kita telah habiskan separuh usia kehidupan kita, sedangkan hati kita masih belum dekat pada Allah. Atau mungkin bukan separuh usia kita, sebaliknya mungkin kita berada di penghujung sisa usia kita.

"Eh baru semalam jumpa dia, pagi ni dapat berita dia meninggal dunia dalam tidur."

Barangkali kita pernah hadapi situasi seperti di atas, baru jumpa kawan semalam, sihat walafiat, tiba-tiba meninggal dunia mengejut.


Mati tidak disyaratkan tua
Mati tidak disyaratkan sakit

Ya, itulah hakikat kehidupan. Tiada yang kekal abadi hidup di dunia ini. Muda, tua, sihat, sakit, semuanya akan meninggalkan dunia yang fana ini.

Apakah cukup amalan yang hendak kita bawa untuk perjalanan hidup yang seterusnya ? Cukupkah kebaikan yang telah kita lakukan sepanjang hayat kehidupan di dunia yang seketika ini ?

AMBIL dan REBUTLAH peluang membuat amal kebaikan sementara kita masih dikurniakan nikmat hidup di dunia ini.

About Author:

Konsultan MAA Takaful. Nak sembang takaful boleh whatsapp bila-bila 013-404 4072


Let's Get Connected: Twitter | Facebook | Google Plus

No comments:

Post a Comment

Tak kan baca je ;)
Ce komen skit nak tengok :D