Monday, August 19, 2013

Petua Rawat Diabetes atau Kencing Manis

Ada satu perkongsian yang menarik aku nak kongsikan di sini, pasal rawatan diabetes atau lebih popular dengan kencing manis. Rakyat Malaysia rata-ratanya yang tak kawal makan tentu boleh terjerat dengan penyakit seumur hidup ni. Sekali dah disahkan diabetes, maka seumur hidup kena kawal pemakanan.

Ringkasan dari posting perkongsian di facebook tersebut:

1. Ambil sebiji tomato yang cukup masak (merah).

2. Potong dan blend dengan sesudu teh yis (mauripan) dicampur dengan secawan air.

3. Diminum segera sebaik tomato habis diblend. Jangan dibiarkan lama kerana gelembung yis akan memenuhi cawan dan menyukarkan korang nak minum.

4. Buat 3 hari berturut-turut. Setiap hari dua kali, pagi sekali, malam sekali.

Insyallah boleh dijadikan ikhtiar perubatan. 
Kredit kepada owner facebook tersebut. Kongsikan post ini jika ianya bermanfaat untuk korang.




Bagi pemohon takaful yang declare ada kencing manis. MAA biasanya akan keluarkan penangguhan permohonan (deferment) dan mintak buat ujian HBA1C. Selepas pemohon buat HBA1C, keputusan ujian tersebut akan dinilai oleh underwriter MAA untuk menentukan sama ada permohonan takaful tersebut boleh diluluskan, dikenakan syarat tambahan, atau ditolak.

Ala, senang cerita kalau boleh apply aja takaful masa tengah komfem sihat ni. Lagi-lagi kalau kita tahu parents kita adalah sejarah penyakit keturunan, maka kita apply la takaful awal-awal sementara sihat. Ni bila dah sakit, baru nak mintak borang. Lepas tu kena reject, kata takaful ni tak nak tolong orang dah sakit. Acaner.... Dah takaful tu bukannya badan kebajikan untuk orang yang sakit ambil kesempatan tukar duit kecil beli sijil takaful untuk terus dapat duit besar buat claim takaful.

About Author:

Konsultan MAA Takaful. Nak sembang takaful boleh whatsapp bila-bila 013-404 4072


Let's Get Connected: Twitter | Facebook | Google Plus

No comments:

Post a Comment

Tak kan baca je ;)
Ce komen skit nak tengok :D