Wednesday, August 14, 2013

Cara Tukar Domain Blogspot Ke Dot Com

Cara tukar domain paling senang :D 

Tak perlu tengok blog lain dah, nanti lagi pening korang dengan setting-setting bagai. 

Aku dengan suka hatinya nak kongsikan dengan korang cara tukar domain blog .blogspot ke .com. Bagi korang yang mengikuti blog aku tentunya perasan nama domain blog ini telah berubah. Blog ini dahulunya atas nama domain www.peningkutu.blogspot.com dan sekarangnya www.hidupmatiku.com.

Kalau korang taip domain lama peningkutu, automatik korang akan di redirect ke domain yang baru aku ni. Macam mana aku tukar ? Ha, dalam proses aku nak tukar domain, macam² blog yang aku baca untuk cara tukar domain. Tapi mengecewakan walaupun banyak posting, kesemua cara tu sangat remeh dan complicated. Silap hari bulan kalau tak pandai setting, blog korang boleh tak berfungsi dan error.


Website NetKL

Macam mana nak tukar domain semudah A, B, dan C ?

1. Pastikan korang ada internet banking untuk buat bayaran. Untuk nama domain & setting, modalnya tak besar pun, cuma RM 38 setahun.

2. Log masuk ke website NetKL [KLIK SINI]

3. Ikut step dalam gambar ni



4. Sebab NetKL yang akan settingkan DNS Management dan sebagainya kat blog korang, maka dia akan request korang punya username & password blog. Okay, sebelum korang bagi usernama & password, aku advise korang tukar dulu password korang kepada password sementara untuk dorang settingkan. Lepas dorang da siap setting dan domain korang dah berfungsi, korang tukar balik password korang untuk blog security.

Tukar password blog korang kat dashboard ---> account setting ---> security

5. Dah fill in borang, korang buat payment kepada bank yang NetKL terima secara online transfer. Emelkan ke NetKL untuk maklumkan pembayaran korang.

6. Dalam tempoh kurang sehari, domain korang dah berfungsi. Senang giler. Korang tak payah susah² nak setting DNS bagai, caj dia pulak cuma RM 38 setahun.


7. Siap, korang da boleh update blog korang macam biasa dengan domain yang baru.

Selain dari NetKL, ada banyak company yang boleh register nama domain dan hosting macam Asiahost tapi problemnya dorang ni lembab, lepas tu korang kena setting sendiri². Bagi aku NetKL sangat mudah. Sehari siap dan bayarannya standard. Sangat puas hati dengan servis mereka.

Tak payah nak pening² kepala, korang pun bukan programmer pun nak setting sana sini sangat kan. Keh..keh..keh..

Nak tukar nama domain tu korang pilih la nama yang best², yang boleh naikkan traffic blog korang. Nak check potensi nama domain korang boleh check kat Domometer [Klik Sini]. Kredit kepada blog farizreza.com

About Author:

Konsultan MAA Takaful. Nak sembang takaful boleh whatsapp bila-bila 013-404 4072


Let's Get Connected: Twitter | Facebook | Google Plus