Thursday, July 16, 2020

Pengalaman Tuntutan Teknikal di Tribunal Perumahan

Happy dapat kunci rumah baru, tapi bila check, ada defect. Biasa la, kena isi borang defect list, pastu tunggu pemaju baiki. Tapi pemaju lambat baiki sampai da setahun lebih.

Setahun lebih xdapat duduk umah baru, ansuran bank still kena bayar lepas dapat kunci. Tempoh warranty rumah 2 tahun je (bkn strata). Bila pemaju saja lambat2 baiki, lepas 2 tahun, warranty hilang camtu je.😡😡

Akhirnya, saya buat aduan di tribunal perumahan di Putrajaya. Siapa duduk dekat senang la, tapi kalau jauh dari Kelantan ke, sabar je la.

TAPI sebelum failkan aduan, pembeli rumah sila ikut step di bawah dulu yea.



1. Bawa contractor anda, check balik semua defect. Jika ada defect baru, isi borang defect list, bagi pemaju semula. Bagi pemaju tempoh masa untuk baiki. < 15 hari

2. Sila catat semua defect dengan teliti dan ambil gambar semua defect. 👈<ini sangat penting>👈

3. Minta contractor bagi anggaran harga baiki defect (kalau lebih RM50K, kena buat aduan ke mahkamah sivil, bukan tribunal perumahan)

4. Buat 4 salinan gambar, anggaran harga, borang defect list, S&P dan etc2. (Sila semak soalan lazim di website tribunal kpkt.gov.my untuk dokumen yang diperlukan)

5. Lepas tu baru pergi tribunal untuk isi borang aduan. Pastikan apabila anda isi borang, jangan MISS satu pon defect yea. Kalau x, nanti xboleh tuntut dengan pemaju di mahkamah tribunal

6. Staff Tribunal akan beritahu apa yang perlu anda buat selanjutnya selepas hantar borang.

Lepas tu tunggu surat dari tribunal untuk tarikh pendengaran @ court hearing (biasanya dalam sebulan) atau check online di website kpkt.gov.my.

Ada aduan tidak akan diterima tribunal kalau tuntutan adalah hak bersama (common facilities) atau melibatkan legal issues.

Saya bagi contoh:

1. Hak bersama - Dalam brochure ada tertulis apartment anda dilengkapi kolam renang awam. Apabila apartment siap, xde kolam renang awam. 

Pembeli tak boleh buat aduan sendiri di tribunal. Kalau nak juga, kena panggil semua penduduk apartment tu buat aduan. Tapi kl buat kolam renang, kos mesti lebih RM50K kn? so sila buat aduan di mahkamah sivil sbb limit tribunal RM50K

2. Legal issues - rumah da siap dapat CCC & VP (vacant possesion) tapi anda sebagai pembeli xboleh nak duduk. jalan raya xde, sistem parit xde, etc2. Kes nie kena bawa ke mahkamah sivil sebab bidang kuasa tribunal terhad. Bila CCC keluar, maksudnya arkitek (badan professional), majlis bandaran (pihak berkuasa) da setuju rumah tersebut boleh diduduki. Something fishy la kl CCC da dapat tapi rumah xboleh duduk. So, mahkamah sivil saja boleh ambil tindakan terhadap pihak berkuasa dan pemaju.

So, balik pada pengalaman saya, kali pertama ke court tribunal, presiden @ hakim akan tanya dahulu kedua2 pihak (pembeli dan pemaju) tentang aduan. Lepas tu presiden akan suruh pihak teknikal dari tribunal perumahan sendiri verify balik defect tu.

Kena tunggu skali lagi, kali nie surat dari pihak teknikal tribunal untuk beritahu tarikh untuk check rumah anda. Masa pihak teknikal tribunal datang check rumah nanti, pihak pemaju pon akan datang sekali.

Time ni penting defect list tadi, kalau ada defect baru yang tidak terlulis di dalam borang aduan, pihak teknikal x ambil kira. Tugas pihak teknikal tribunal utk verify aduan pembeli & membuat anggaran harga utk baiki defect.

Selepas tu, saya tunggu lagi untuk pihak teknikal siapkan laporan (30-70 day). Lepas laporan siap, surat tribunal akan sampai ke pembeli utk beritahu tarikh pendengaran utk kali ke -2.

Saya pergi dan dapat claim dalam RM20K untuk defect rumah saya. Semasa dalam court, pemaju bertegas untuk baiki defect, tapi saya x setuju kerana da lebih setahun xbaiki, kenapa sekarang baru nak terhegeh2? Keputusannya, presiden berpihak pada pembeli, so padan muka pemaju.😆😆

Kredit : Namx Xor

About Author:

Konsultan MAA Takaful. Nak sembang takaful boleh whatsapp bila-bila 013-404 4072


Let's Get Connected: Twitter | Facebook | Google Plus

No comments:

Post a Comment

Tak kan baca je ;)
Ce komen skit nak tengok :D