Monday, May 8, 2017

Kesan Breast Canser Melalui Pemeriksaan Fizikal

Pagi Ahad semalam, lepas habis lari suka (fun run) MDKS Altingsburg, abg sempat belajar cara mengesan ketulan breast cancer melalui melalui pemeriksaan fizikal guna tangan. Ada Mobile Klinik Murni bersama matron datang bukak booth pameran. So sesambil nak cooling down sebelum balik rumah, abg singgah ambil knowledge pasal breast cancer.

Finisher 5km Altingsburg Run 2017


Ada 3 model breast dengan jenis saiz ketulan yang berbeza. Boleh dirasa ketulan tu dengan tangan. Teknik dan cara pemeriksaan diajar oleh matron bertugas. Nanti ada masa, abg scan dan up flyers cara pemeriksaan breast fizikal.

Model Breast Dengan Ketulan Kanser Berbeza, Hanya Boleh Dirasai Melalui Tapak Tangan


Breast cancer sangat menghantui golongan wanita. Mana taknya, sesiapa pun boleh guna lebih-lebih lagi kalau yang ada sejarah keluarga lagi laaaa. Sebanyak 1 daripada 20 wanita berisiko mendapat breast cancer tau.

Pemeriksaan secara fizikal sangat penting untuk pengesanan awal. Kata matron, jika ketulan ditemui sebesar biji kacang hijau, Insyallah boleh cepat buat rawatan dan potensi untuk sembuh lebih tinggi. Kalau nak stage 3-4 baru sedar, sebenarnya dah terlambat untuk buat tindakan.

Mamogram hanya untuk wanita umur 40 tahun ke atas. Jadi yang belum sampai umur 40 tahun, pemeriksaan breast secara fizikal atau klinikal adalah digalakkan untuk pengesanan awal. Jangan tunggu dah stage kritikal baru nak kesan ada cancer. Cancer zaman sekarang dia dah tak kira umur berapa dah, dia nak kena, kena jugak. Jadi buatlah apa yang sepatutnya perlu ya.

Bagi wanita yang masih sihat, boleh buat takaful medical card dan cancer care Zurich Takaful sebagai ikhtiar menghadapi bencana kewangan merawat breast cancer. Kos rawatan dan ubat cancer sangat mahal dan membebankan pesakit.

Dah kena kanser, mesti nak kena banyak cuti untuk rawatan kimoterapi / radioterapi. Duit bayar ubat pun nak kena keluar jugak. Ada pampasan takaful dapat jugak ringankan beban andai ditimpa penyakit kanser. Kalau tak ada backup pampasan takaful, nak berhenti kerja pun teragak-agak dan berkira-kira, ye lah tak kerja mana ada gaji nak bayar bil dan makan minum diri sendiri.

Jangan leka dengan kesihatan yang kita nikmati. Once dah didiagnos menghidap kanser, tak layak lagi untuk buat takaful. Yang layak, hanyalah skim khairat kematian.

About Author:

Konsultan MAA Takaful. Nak sembang takaful boleh whatsapp bila-bila 013-404 4072


Let's Get Connected: Twitter | Facebook | Google Plus

No comments:

Post a Comment

Tak kan baca je ;)
Ce komen skit nak tengok :D