Tuesday, September 10, 2013

Kad Perubatan MAA Takaful (Smartmedic 200)

Kad Perubatan Smartmedic 100 telah diganti dengan Smartmedic 200

Okay, aku nak kongsikan satu produk MAA Takaful, iaitu kad perubatan @ medical card stand alone. Produk ni ada 4 pilihan pelan, yang mana lagi rendah jumlah coverage, lagi murah bayaran carumannya.

Benefit atau coverage yang ditawarkan oleh medical card MAA Takaful adalah seperti di jadual. Korang baca ikut kolum pelan masing-masing bermula dengan pelan paling rendah dan murah PR150 dan seterusnya.



Keistimewaan medical card MAA Takaful ni ialah dia tawarkan UNLIMITED LIFETIME LIMIT. Tak nak limit kegunaan sepanjang hidup korang. Gunakanlah had limit tahunan korang setiap tahun sehingga umur 80 tahun !

Selain itu, medical card MAA Takaful tak kena bayaran ko-takaful 10% seperti kad perubatan yang lain (untuk umur 16 tahun ke atas). 

Ko-takaful ialah satu bayaran yang korang kena bayar sendiri, keluarkan duit sendiri iaitu maksimum RM 1,000 bagi setiap kali admission ke hospital. Dengan MAA Takaful, tak payah fikir caj ko-takaful.

MAA Takaful benarkan korang ambil medical card secara stand alone tanpa combinekan dengan benefit yang lain (benefit kematian dan sebagainya) maka korang boleh buat bayaran bulanan dengan lebih rendah berbanding dengan combination.

Walaubagaimanapun, aku AMAT mencadangkan korang ambil pelan combination berbanding standalone. Nak tahu kenapa ? Sebab win situation pada korang kalau ambil pelan combination.

Dah tengok jadual benefit, maka tentunya korang nak tahu berapa kadar caruman bagi setiap pelan. Kat bawah ni korang boleh tengok kadar caruman berdasarkan pelan yang korang dan usia bagi orang yang nak dilindungi dengan medical card tersebut.

Kadar caruman tersebut adalah bagi tempoh setahun. Maka untuk dapatkan kadar bagi caruman bulanan, boleh bahagikan dengan 12 bulan untuk dapatkan kadar sebulan.



Nak tahu senarai panel hospital ? Korang boleh rujuk di sini [Panel Hospital Pakar & Hospital Swasta MAA Takaful].

Ada soalan pasal medical card korang boleh tinggalkan komen di bawah ni atau directly contact aku ya ;)

About Author:

Konsultan MAA Takaful. Nak sembang takaful boleh whatsapp bila-bila 013-404 4072


Let's Get Connected: Twitter | Facebook | Google Plus

No comments:

Post a Comment

Tak kan baca je ;)
Ce komen skit nak tengok :D