Saturday, February 3, 2018

Balance Score Card Agent Takaful

Bermula tahun 2018, satu sistem baru untuk agent takaful telah mula dilaksanakan iaitu Balance Score Card (BSC). Apa benda BSC ni ? Okay untuk mudah faham BSC ni ala-ala report card bagi setiap agent.

Ini content report card agent takaful bermula tahun 2018;



BSC ni benda yang bagus. Dalam content BSC tu, lain-lain tak ada isu bagi abg cuma ada satu ja isu yang abg tak berapa puas hati dan patut diketengahkan iaitu isu Persistency Ratio.

Persistency Ratio tu apa ?

Bagi yang tak tahu, setiap agent takaful perlu pastikan setiap klien mereka atau pemegang polisi membuat bayaran caruman tepat pada masanya untuk sekurang-kurangnya 2 tahun tempoh. Maksudnya tak ada caruman yang lompong, skip-skip bayar, kejap bayar kejap tak bayar atau polisi lapsed.

Kalau ada klien yang tak bayar ikut masanya, maka persistency ratio agent tu akan terkesan dan effect pada report card agent. Ah...

Ada banyak faktor kenapa klien tak bayar caruman. Antaranya sebab attitude acuh tak acuh rasa rugi takde claim. Tu belum sentuh faktor-faktor lain yang turut sumbang masalah persistency.

Tak adil jika penalized pada agent semata-mata. Penalized sekali pada pemegang polisi, iaitu blacklist nombor IC applicant dari mohon mana-mana takaful dalam tempoh 2 tahun polisi lapse.

Then baru la industri ni lebih fair dan pemegang polisi lebih bertanggungjawab. Some agent sanggup on loan duit untuk bayar caruman klien yang cacatkan persistency agensi dan merosakkan perniagaan mereka.

So kalau persistency isu hanya agent yang kena penalized, agak-agak boleh naik ke market penetration ?

About Author:

Konsultan MAA Takaful. Nak sembang takaful boleh whatsapp bila-bila 013-404 4072


Let's Get Connected: Twitter | Facebook | Google Plus

No comments:

Post a Comment

Tak kan baca je ;)
Ce komen skit nak tengok :D