Tuesday, May 3, 2016

MAA Takaful Medical Card Third Party ?

"Hari tu ada agent cakap medical MAA ni medical card third party, tak bagus. Medical card agent tu punya first party".



Ada agent takaful yang memburukkan syarikat lain dengan "fakta'' bahawa medical card third party administration tak bagus.



Ianya adalah auta, bukan fakta.



Ini kerana medical card third party administration diuruskan oleh syarikat operator yang menguruskan GL dan urusan kemasukan ke wad hospital pada bila-bila masa, 24 jam sehari, 7 sehari seminggu, 365 hari setahun.




Nak masuk wad pukul 2 pagi, 3 pagi ? 

Hari cuti umum ? Sabtu ahad ? 

Tak ada masalah. 

Syarikat operator third party administration beroperasi 24 jam bagi memberi bantuan kemasukan ke wad hospital. Di MAA Takaful, kami melantik MediExpress untuk medical card kami. 

Yang dikatakan first party pula sebenarnya adalah 'in-house' administration. Medical cardnya diuruskan sendiri oleh syarikat takaful tersebut. 

Pernah sekali abg jumpa seorang pesakit yang guna medical card 'first party' ni tak boleh masuk wad. Waktu tu kat emergency pukul 10 malam dan hospital tak dapat proses kemasukkan ke wad sehingga pukul 8 pagi keesokan harinya. Dipercayai polisi medical card beliau ada masalah yang membuatkan beliau terpaksa tunggu esok hari untuk resolve masalah tersebut. 

Jadi, medical card third party ni langsung tiada kena mengena dengan istilah third party dalam insurans kenderaan. Ianya telah disalah tafsir dan dicanang sebagai auta oleh agent yang tak cukup ilmu pengetahuannya.

About Author:

Konsultan MAA Takaful. Nak sembang takaful boleh whatsapp bila-bila 013-404 4072


Let's Get Connected: Twitter | Facebook | Google Plus

No comments:

Post a Comment

Tak kan baca je ;)
Ce komen skit nak tengok :D