Monday, January 13, 2020

Cabaran Doktor di Malaysia

Sekiranya anda pernah ada pengalaman masuk ke hospital, anda akan perasan ada doktor yang mukanya kelihatan dari awal pagi sehingga ke tengah malam.

Apabila ada kes kritikal di wad pada 3 pagi, doktor yang sama juga muncul dengan rupanya yang sudah kusut masai !

Itulah doktor oncall.



Doktor oncall bertanggungjawab untuk melihat dan merawat semua pesakit selepas 5 petang. Lebih mencabar, pada hujung minggu, doktor oncall ini perlu untuk menguruskan kes untuk 24 jam tanpa henti.

Sebagai imbuhan, doktor oncall boleh membuat tuntutan kerja lebih masa sebanyak RM200 untuk tugasan selama 15 jam. Ia bersamaan RM13.30 untuk setiap jam.

Bagi pelajar perubatan dan doktor doktor muda yang baru dilantik, cabaran yang lebih besar menanti mereka.

Mereka tidak lagi mendapat jaminan untuk dilantik sebagai Pegawai Perubatan tetap selepas tamat latihan Housemanship. Banyak manfaat sebagai penjawat awam tidak diterima dan laluan untuk melanjutkan pelajaran untuk menjadi pakar juga semakin sukar.

Terkini, kerajaan mengumumkan elaun kritikal bagi pegawai perubatan baru juga dimansuhkan.

Walaupun doktor senior TIDAK TERKESAN akan polisi baru ini, namun ramai doktor doktor senior bangkit menyuarakan hak bagi doktor muda.

Persatuan Perubatan Malaysia telah melancarkan petisyen dan telah mendapat lebih 72 ribu tandatangan dalam tempoh 24 jam!

Di media sosial, doktor doktor telah menambah “frame” #JusticeForJuniorDoctors, Overworked, Underpaid sebagai solidariti kepada doktor doktor muda.

Rata rata komen dan pendapat doktor perubatan di Malaysia TIDAK meminta dan mendesak agar gaji dan elaun dinaikkan ,tetapi mereka benar benar berharap agar manfaat, jaminan dan imbuhan yang sedia ada dikekalkan.

About Author:

Konsultan MAA Takaful. Nak sembang takaful boleh whatsapp bila-bila 013-404 4072


Let's Get Connected: Twitter | Facebook | Google Plus

No comments:

Post a Comment

Tak kan baca je ;)
Ce komen skit nak tengok :D