Saturday, December 28, 2013

Caj Hospital Mahal


Seperti yang telah aku duga, dengan kenaikan kos sara hidup, pastinya akan memberi kesan domino kepada industri perniagaan di Malaysia termasuklah perkhidmatan hospital swasta.

Okay, teori domino ialah satu teori yang menyatakan suatu perbuatan akan menyebabkan impak atau kesan kepada perkara yang lain. Di ambil teori di dari susunan domino yang disusun berdiri dengan sedikit jarak, bila sekeping domino (bukan domino pizza ya) ditolak jatuh, maka kepingan domino yang bersusun itu akan jatuh satu demi satu. Teori ini diilhamkan oleh Amerika Syarikat sekitar tahun 1950 - 1980 masa perang dingin untuk banteras negara ideologi komunis.



Berbalik kepada tajuk asal kenaikan caj hospital, sepeti yang telah aku jangkakan bila kerajaan umumkan tarif elekrik naik, mesti sektor kesihatan ni turut akan terjejas. Peralatan hospital menggunakan tenaga elektrik, korang bayangkan kalau hospital blackout sejam, berapa ramai pesakit yang guna life equipment akan terjejas ? 

Teori domino untuk kenaikan caj hospital dari perspeksif pandangan aku;

Tariff elektrik naik ----> Kos elektrik hospital meningkat ----> Hospital naikkan caj rawatan untuk tampung kos ----> Pesakit perlu bayar lebih

Korang tengok, kesan teori domino ni akhirnya akan kena kat rakyat marhaen :) 
We not talking about politics just now, we talking about the burden cost of living.

Kalaulah kata korang tetiba sakit jantung, salah korang jugak la makan tak jaga, kerja siang malam cari duit aje, tup tup doktor bagitau korang perlu buat pintasan jantung segera. 

Pergi hospital kerajaan, korang disuruh appointment 4-5 bulan, pergi swasta korang disuruh bayar RM 20,000 - RM 30,000. Tak kan kerana duit korang nak postpone rawatan yang melibatkan nyawa korang ?

Dey, apalah korang berkira sangat untuk insurans kesihatan RM 100 sebulan yang akan tanggung kos rawatan tahunan sehingga RM 50,000 ?



Aku tak mahu ulas pasal perkhidmatan hospital kerajaan, sebab korang sendiri mau ingat lah berapa lama nak tunggu untuk dapat rawatan terutama bila melibatkan rawatan doktor pakar. Mau makan 2-3 tahun, ni berdasarkan pengalaman kawan-kawan aku sendiri yang de masalah kesihatan. Nak tolong apply takaful memang tak boleh dah, sebab da ada medical record. Korang yang belum ada medical record, clean and clear, silalah apply untuk kebaikan diri sendiri.



About Author:

Konsultan MAA Takaful. Nak sembang takaful boleh whatsapp bila-bila 013-404 4072


Let's Get Connected: Twitter | Facebook | Google Plus

No comments:

Post a Comment

Tak kan baca je ;)
Ce komen skit nak tengok :D