Sunday, September 15, 2013

Pengecualian Kad Perubatan MAA Takaful


Kalau sebelum ni korang ada baca pasal benefit kad perubatan (yang belum baca boleh baca kat sini - ENTER), kali ni aku nak cerita sikit pasal pengecualian kad perubatan MAA Takaful. Pengecualian ni sama ertinya atau boleh ditakrifkan perkara-perkara yang tak dilindungi dengan kad perubatan (non-covered). Kiranya kalau korang guna untuk perkara yang dikecualikan, maka korang kena bayar sendiri dan tak cover dengan kad perubatan !

Secara asasnya, setiap pengeluar kad perubatan dan syarikat insurans/takaful mempunyai pengecualian terhadap kad perubatan yang dikeluarkan mereka. Jadi untuk MAA Takaful, pengecualiannya adalah sepert berikut:



Kat atas ni dalam English, dalam industri insurans/takaful ni dia lebih kurang dengan law (undang-undang) yang mana istilah dalam English menjadi keutamaan apabila berlaku perselisihan fahaman dan terjemahan dalam Bahasa Melayu.

Berdasarkan pengecualian di atas, aku simpulkan bahawa keadaan di bawah ini TAK BOLEH COVER dengan kad perubatan walaupun berapa ratus caruman korang nak bayar sekali pun.

  • Penyakit sedia ada
- Sebab tu aku tekankan, sebelum dapat apa-apa penyakit, lebih elok kita siapkan diri dengan kad perubatan. Setakat ni takda syarikat insurans/takaful yang terima pemohon kad perubatan yang dah ada masalah kesihatan. Walaupun korang cuba sorok masalah kesihatan ketika memohon, bila korang admit ke hospital, satu laporan perubatan lengkap dengan tarikh dijangka korang menghidap sesuatu penyakit akan dikeluarkan. Bila syarikat takaful/insurans dapat tau korang sorok masalah penyakit sedia ada waktu memohon, 100% duit caruman korang selama yang korang bayar ke syarikat takaful/insurans akan dipulangkan !
  • Perang, rusuhan dan huru-hara
- Perang, rusuhan dan huru-hara memang tak de cover dalam mana-mana polisi insurans/takaful di Malaysia.
  • Mengandung, keguguran dan kelahiran anak
- Part yang ni, selalu orang perempuan bertanya. Honestly tiada kad perubatan khusus yang cover perempuan mengandung, keguguran dan kelahiran anak. Kalau ada kad perubatan yang macam ni, agen insurans boleh jadi kaya. Mana taknya, siapa yang tak nak bersalin kat hospital swasta  (lebih selesa dan layanan mesra sesuai dengan kadar bayarannya) dengan kad perubatan yang bulan-bulan bayar cuma seratus lebih ? 

-  Yang ada, produk Takafulink Wanita, hanya melindungi dan bayar pampasan tunai kalau berlaku komplikasi kelahiran. Takde cover untuk masuk hospital semata-mata untuk bersalin.

Pengecualian yang lain-lain tu aku tak nak ulas panjang-panjang, yang penting je aku ulas. Ingat, penyakit sedia ada tak akan dilindungi (not cover). Maka waktu korang sihat, ni peluang terbaik korang untuk memiliki kad perubatan. Okeh, beringat sendiri sebelum sakit.




About Author:

Konsultan MAA Takaful. Nak sembang takaful boleh whatsapp bila-bila 013-404 4072


Let's Get Connected: Twitter | Facebook | Google Plus

No comments:

Post a Comment

Tak kan baca je ;)
Ce komen skit nak tengok :D